Dit is een ongelooflijk, bijzonder, verbazingwekkend doch ook complex verhaal vol boeiende personages en magische gebeurtenissen. Je waant je zelf midden in het circus dankzij de prachtige en gedetailleerde sfeerbeschrijvingen. En het heeft alles in zich om een prachtig, tragisch liefdesverhaal te zijn. Met boekenclub “Books ever after” op goodreads lazen we dit voor de Halloween readalong.

2017-10-09 19.07.58

Het circus verschijnt uit het niets. Er gaan geen aankondigingen aan vooraf. Geen circusartiesten die ‘Komt dat zien!’ door megafoons schreeuwen, geen clowns die het publiek uitdagen, geen sterke man die roept ‘Wie durft?’

In de zwart-wit gestreepte circustenten ligt een volstrekt unieke ervaring te wachten, een feest voor de zintuigen. Een magische plek waar je verdwaalt in een doolhof van wolken, waar je door weelderige ijstuinen wandelt, waar je met stijgende verbazing een getatoeëerde slagenmens ziet die zichzelf in een klein doosje weet te vouwen en waar je vol verwondering de schijnbaar onmogelijke trucs van de illusionisten gadeslaat.

Welkom in het Cirque des Rêves…

Het is 1890, en het Cirque des Rêves trekt over de wereld. Achter de oogverblindende façade van trucs en magie van dit toverachtige circus woedt een hevige strijd tussen de twee jonge goochelaars Celia en Marco. Alle twee bezitten ze magische krachten en kunnen ze de werkelijkheid manipuleren. Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters getraind om deel te nemen aan ‘een spel’ waarin de een de ander moet verslaan om de beste illusionist te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood.

Foto 18-10-17 09 18 56b

Een paar jaar geleden heb ik dit boek al gekocht in digitaal formaat, maar ik had het nog nooit gelezen. Ondertussen is het niet meer digitaal beschikbaar in het Nederlands, maar wie het wil lezen, en ik raad het je echt aan, kan nog steeds een papieren exemplaar op de kop tikken.

• Auteur : Erin Morgenstern
  • Titel: Het nachtcircus
  • Oorspronkelijke titel: The Night Circus
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Blz: 425 pagina’s
  • ISBN10 : 9023465695
  • ISBN13: 9789023465690

het nachtcircusHet boek begon in de tegenwoordige tijd, op het moment dat het “Cirque des rêves” zomaar opeens in een stad verschijnt. Het bijzondere is ook wel dat het circus pas ’s nachts zijn deuren opent waardoor mensen in de stad enorm nieuwsgierig worden naar wat er zich in deze zwart-wit gestreepte tenten afspeelt.

Het verhaal gaat dan terug naar 1873 om Celia Bowen, dochter van tovenaar Hector Bowen (aka Prospero) te introduceren. De tovenaar ziet bepaalde magische talenten in zijn dochter Celia tijdens hun toch wel onverwachte ontmoeting en contacteert daarop de man in het grijze pak (aka Alexander H.). Zij ontmoeten elkaar en maken afspraken omtrent een uitdaging die op een nog onbepaald tijdstip in de toekomst zal plaatsvinden.

De man in het grijze pak gaat vervolgens in een weeshuis op zoek naar een waardige tegenstander voor Celia, en ontdekt Marco, op wie hij zijn hoop vestigt, en die hij een gedegen opvoeding geeft, doch het is vooral boekenwijsheid. Marco haalt zijn magie uit symboliek en hij tekent een complexe boom om de magie in te vangen.

Veel jaren gaan voorbij, terwijl Celia en Marco door hun respectieve leermeesters ieder op hun eigen manier worden opgeleid. Ze kennen elkaar niet en weten ook niet veel over het spel. Doch dan komen ze met elkaar in contact, en worden hals over kop verliefd op mekaar. Ik had een tragische, romantische liefdesgeschiedenis verwacht, wat perfect zou passen binnen de magische sfeer van het circus, maar dat ontbrak jammer genoeg. Hoewel het spel tussen hen in zou moeten staan, trekken ze zich daar ook bijster weinig van aan, zodat er eigenlijk nauwelijks sprake is van een conflict.

We leren ook Bailey kennen, een boerenjongen die vanuit een boom naar het circus zit te kijken. Hij voelt zich al een tijdje verloren, niet in staat om te beslissen wat hij wil in het leven. Hij sluipt ’s nachts stiekem het circus in en leert Poppet en later ook Widget kennen, de kleurrijke tweeling, die die sterren en mensen kunnen lezen. Zijn fascinatie voor het circus blijft, hij bezoekt het elk jaar, en volgt het later zelfs nog als rêveur, en hij speelt een onverwacht grote rol in het voortbestaan ervan.

Het lijken eerst twee aparte verhaallijnen, het spel van Marco en Celia, en de interesse van Bailey in het circus, maar op het laatste vallen beide verhaallijnen mooi samen.

Er komen nog veel andere karakters voor in het verhaal, zoals Tsukiko, een erg geheimzinnige contortionist (slangenmens), Isobel, de waarzegster die ook van Marco houdt, Chandresh, de uitvinder van het circus, meneer Thiessen, de geniale klokkenbouwer…. Om eerlijk te zijn komen er een heleboel karakters in voor en soms is het een beetje moeilijk om ze allemaal uit mekaar te houden. Sommigen van hen zijn jammer genoeg niet al te diep uitgewerkt, maar al bij al is het een gezellige smeltkroes van interessante en originele personages.

Het is een zeer traag boek, en er gebeurt vaak niet al te veel, doch op het einde komt opeens heel veel bij mekaar, en voelt het opeens een beetje te gehaast aan, wat ik erg jammer vond. Al bij al is het een ontzettend complex boek vol beeldende en kleurrijke beschrijvingen. Magie in zijn meest complexe en magische vorm. Het voelt hypnotisch en betoverend, en het doet je wensen dat het circus een echte plek was dat je zou kunnen gaan bezoeken. Ik geef er dan ook 4 sterren aan, want ik heb er echt van genote