Dit was een leuke, snelle en spannende psychologische thriller die zich afspeelde als een slasher-horrorfilm in mijn hoofd.

delaatstemeisjes

‘De laatste meisjes’ van Riley Sager is een bloedstollende thriller met een totaal onverwachte ontknoping en dé tip van 2017 van Stephen King, Lisa Gardner en Karin Slaughter!
De pers noemt ze ‘The Final Girls’: Quincy, Sam en Lisa, een berucht groepje waar niemand bij wil horen. De enige overlevenden van drie verschillende massamoorden. Ze zijn voor altijd met elkaar verbonden, vanwege hun verleden. Maar wanneer Lisa onder verdachte omstandigheden overlijdt en Sam plotseling bij Quincy op de stoep staat, moet Quincy toegeven dat ze Sam en Lisa eigenlijk nauwelijks kent. Moet ze Sam vertrouwen? Of kan er maar één Final Girl zijn?

• Titel: De laatste meisjes
  • Auteur: Riley Sager
  • Editie: Kindle
  • Uitgever: Ambo|Anthos (2 oktober 2017)
  • ASIN: B074PSB3SK

Ik vroeg me af welke richting dit boek zou inslaan. De drie slechteriken, die Lisa, Sam en Quincy in ‘laatste meisjes’ veranderden, zijn allemaal dood … dus het lijkt erop dat er geen mysterie is dat dient te worden opgelost. De ‘final girl’ is een term die bekend is bij filmwetenschappers en fans van horrorfilms. Het is de jonge vrouw die levend uit een slasher-film komt, degene die het overleeft om het verhaal te kunnen navertellen.

Nadat ze een massamoord overleeft, probeert de media Quincy tot een “final girl” te maken, maar ze weigert om die rol te spelen. In plaats daarvan sluit ze haar universiteitsstudies af, vindt ze een geweldige vriend en bouwt ze een comfortabel leven op aan de Upper West Side van Manhattan. Ze is erin geslaagd haar trauma te begraven onder een berg cupcakes – ze runt een succesvol bakblog – en psychologische repressie.

Dan sterft Lisa, een “final girl”, een vrouw die een mentor van Quincy probeerde te zijn. De schijnbare zelfmoord van Lisa zorgt ervoor dat de scheuren in Quincys’ zorgvuldig geconstrueerde veilige wereldje stilaan zichtbaar worden. Reporters komen naar haar op zoek. En dan staat Samantha Boyd, een andere overlevende, opeens op haar stoep. Het is duidelijk dat Sam problemen met zich mee brengt, maar wat deze problemen precies zijn wordt pas op het einde van het boek duidelijk.

Quincy ziet er misschien uit als een modeloverlevende, maar dat komt alleen omdat ze erin geslaagd is om zowel haar afhankelijkheid van Xanax als haar voorliefde voor kruimeldiefstallen te verbergen. Terwijl Quincy de controle begint te verliezen, begint ze ook aan Sam te twijfelen als ze steeds dichter komt bij de waarheid van de massamoord, een waarheid die ze steeds heeft onderdrukt.

Hoewel het grootste deel van het boek geschreven is vanuit het standpunt van de heldin, worden er telkens flashback-scenes beschreven over de nacht waarin Quincy’s vrienden werden afgeslacht.

Soms bloedstollend en adembenemend, dan weer emotioneel, is dit een boek dat je in een ruk wil uitlezen. Je wordt tijdens het verhaal regelmatig op het verkeerde pad gezet, het blijft tot het einde toe spannend en de plot is vrij onverwacht.