De intrigerende cover triggerde mijn nieuwsgierigheid en zorgde ervoor dat ik dit boek dan ook wilde lezen. En een Scandinavische thriller? Dat kan nooit slecht zijn! Wat het boek bijzonder interessant maakt, is het feit dat dit gebaseerd is op ware gebeurtenissen.

IMG_0021b

Rebecka bekeek het wapen een paar seconden voordat ze de gravure ontdekte. 666, het nummer van Het Beest. De Duivel was aangekomen in Värmland.
Stockholm, Zweden. Agente Rebecka Born heeft eindelijk de kans gekregen waar ze al jaren op wacht: ze is gevraagd om lid te worden van een elite-eenheid binnen de politie die zich richt op het bestrijden van terrorisme en georganiseerde misdaad.
Haar eerste zaak: het onderzoek naar de mysterieuze moord op twee vrouwen die gruwelijk verminkt en verbrand zijn gevonden bij de Klarälven-rivier. Wanneer ze aankomt in het pittoreske maar zeer geïsoleerde Värmland, wordt ze geconfronteerd met een dreiging die ze nog niet eerder is tegengekomen. Een dreiging die niet met doorsnee-politiemethoden bestreden kan worden en die haar oorsprong vindt in eeuwenoude rituelen, op een ander continent.
Wat is de anonieme slachtoffers overkomen? Zijn ze doelwit geworden van racistisch geweld dat recent opgelaaid is vanwege de plaatsing van vluchtelingen in een oud landhuis? Of zijn er misschien dingen gaande die te maken hebben met schimmige mensensmokkelaars en criminele netwerken die alles en iedereen vanuit de schaduwen in de gaten houden? Naarmate het onderzoek vordert, ontdekt Rebecka een onheilspellende connectie tussen het landhuis en haar eigen verleden.

• Titel: Tot as
  • Auteur: Lisa Bjurland
  • Editie: Kindle
  • Uitgever: Karakter Uitgevers F-VERT (22 september 2017)
  • ASIN: B075TZ3LHW

De ambitieuze agente Rebecka Born wordt toegelaten tot een speciale politie–eenheid en krijgt als eerste missie om in het landelijke Värmland, waar ze oorspronkelijk vandaan komt, de moord op te lossen van een vrouw wiens lijk verminkt en verbrand werd. Maar eenmaal daar aangekomen en ze met haar onderzoek is gestart, blijkt dat er nog een tweede, haast identieke, moord heeft plaatsgevonden. Is er sprake van een seriemoordenaar?

Al snel wordt duidelijk dat er duidelijk meer aan de hand is, en haar onderzoek leidt haar in de richting van mensenhandel. Wat het extra moeilijk maakt is dat haar oude familiehuis blijkbaar de spil is in dit kluwen van moord, mensensmokkel, voodoo, uitbuiting van vluchtelingen en gedwongen prostitutie. Ook het feit dat sommige lokale – en zoals naderhand blijkt, corrupte – agenten niet echt willen meewerken, hindert haar onderzoek.

Het hoofdpersonage Rebecka Born heeft haar eigen demonen te bekampen en wordt terug met haar duistere verleden geconfronteerd tijdens dit onderzoek. Echt veel kom je niet te weten over het hoofdpersonage zelf, maar dit doet geen afbreuk aan het verhaal.

Hoewel het boek een beetje traag op gang kwam, wordt de spanning gaandeweg opgevoerd en leidt tot een onverwachte plot met veel diepgang. De problematiek van de enorme toename van immigranten in Zweden en de publieke opinie hierover worden goed uitgewerkt in het verhaal. Omdat er gewisseld wordt tussen heden en verleden, Nigeria en Zweden, en verschillende karakters is het verhaal af en toe een beetje moeilijk te volgen. Je moet er echt je aandacht bij houden tijdens het lezen, en vooral niet vergeten om de titels te lezen, iets waar ik me af en toe aan bezondig.

Een boek dat je doet nadenken en je confronteert met een kant van de samenleving die – gelukkig – buiten je eigen leefwereld valt.