Een avontuurlijke thriller, een genre dat ik nog niet echt veel gelezen heb. Maar het boek heeft me allesbehalve teleurgesteld en nam me mee op een spannend avontuur waarbij de beschaafde wereld botst met de wilde natuur. Een leuk en spannend boek, maar net het beetje extra ontbrak er aan om het een fantastische thriller te noemen. Het eindigt ergens tussen drie en vier sterren in.

Ik heb dit boek gelezen voor Boekensite.Gent die mij dit recensie-exemplaar heeft toegezonden.

nachtopderivier

Nacht op de rivier is een onvergetelijke, must read thriller voor liefhebbers van Ruth Ware.

Wini heeft geen behoefte aan een avontuur. Na een moeizame scheiding en het verlies van haar geliefde broer wil ze alleen maar samen zijn met haar drie beste vriendinnen. Maar de energieke Pia heeft andere plannen.

Plannen voor een weekendje adrenalineverhogend, adembenemend wildwaterkanoën in de wildernis van Maine. Vijfduizend vierkante kilometer afgelegen natuur. Alleen maar bergen, rivieren en frisse lucht.

Geen telefoonbereik. Geen mensen. Geen hulp…

Met helder getekende personages (die tegen elkaar worden uitgespeeld), een rake stijl en met de snelheid van de razende rivier zelf is Nacht op de rivier een onvergetelijke thriller.

• Titel: Nacht op de rivier
  • Auteur: Erica Ferencik
  • Hardcover: 287 pagina’s
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff
  • ISBN-10: 9024576849
  • ISBN-13: 978-9024576845

Pia Zanderlee is de leider van een kwartet van levenslange vriendinnen, die elk jaar samen een vakantie vieren. Het is Pia’s beurt om de vakantie te kiezen en de avonturierster in haar kan niet anders dan zich te laten leiden door de spanning van een wildwaterkano-vakantie, in de diepten van Maine. Het is moeilijk om haar vrienden, ER verpleegster Rachel, moeder Sandra en grafisch ontwerpster Wini, te overtuigen om met haar mee te doen aan deze minder ontspannen manier van vakantie vieren.

Er ontstaat echter een soort van groepsdruk en de vrouwen besluiten om uiteindelijk toch naar Maine te gaan. Ze worden tijdens deze reis begeleid door de jonge student Rory Ekhart, hun gids.

Na een kennismaking met de plaatselijke omgeving, kamperen de vrouwen, klaar voor hun eerste dag raften. Pia maakt snel “contact” met Rory en haalt zich daarmee de woede van de andere vrouwen op haar hals. Dit is van korte duur, want hun eerste avontuur in op derivier wordt al snel een ramp en verandert dan ook in een gevecht om te overleven. Gewond, zonder vlot en zonder basisvoorzieningen, trekt de groep diep in het onbekende binnenste van het bos, in de hoop om daar hulp te vinden.

De redding komt er aan, maar in een hoogst onwaarschijnlijkste vorm en er vormt zich tegelijkertijd ook weer er een nieuwe dreiging. Het viertal moet alle moed en veerkracht verzamelen die ze hebben, om deze gevaarlijke ontmoeting in de wildernis van Maine te overleven.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Win, een gefrustreerde kunstenares die nog steeds rouwt om de mislukking van haar huwelijk en de dood van haar broer. Ze is een ongelooflijk empathisch karakter, gekwetst en een emotioneel wrak, doch naarmate de situatie waarin ze zich bevind steeds gevaarlijker wordt, heeft ze momenten van intense zelfrealisatie en voel je haar emotionele en fysieke veerkracht als het ware groeien.

Maar eigenlijk waren elk van de vier vriendinnen goed uitgewerkte karakters en ik vond het erg leuk om de groepsdynamiek te ervaren. Maar het boek draait niet alleen om vriendschap, doch vooral om overleven. En hoewel je al wel een stuk in het verhaal opgeschoten bent vooraleer de dames effectief te water gaan, en het soms ook een beetje traag vooruit ging, bouwde de spanning zich vanaf dat moment gestaag op. De geschetste beelden riepen de schoonheid van het bos op, evenals de kracht van de natuur. Dit gecombineerd met een intrigerende verhaallijn boordevol onverwachte wendingen heeft ervoor gezorgd dat ik dit boek dan ook in twee dagen uitgelezen heb.