De inhoud

supervegGroente is al lang geen bijgerecht meer. Of je nu vegetariër bent of vaker vlees of vis achterwege wilt laten, dit boek geeft meer dan 100 recepten met daarin een hoofdrol voor de 25 meest gezonde groenten. Ieder gerecht gaat uit van de voedzame kracht en smaak van het specifieke ingrediënt.
Verwerk wortel in een salade met sinaasappel en tahini of in een stoofpot met bruine bonen en abrikozen. Bak een knolselderij in zoutkorst of in een lasagne met cashewnoten. Witlof smaakt heerlijk in een pasta met salie en walnootpesto of in een salade met peer en blauwe kaas. Rode biet combineert niet alleen goed met hartig, maar ook met chocolade.
Celia Brooks onderzocht de voedingswaarde van verschillende groenten en brengt met Superveg een ode aan groente. Haar gerechten zijn gezond, veelzijdig en bovendien geschikt voor de dagelijkse keuken, of je nu wel of niet vegetariër bent!

Productgegevens

    • Titel: Superveg
    • Auteur: Celia Brooks
    • Uitgever: Good Cook B.V.
    • Pagina’s: 280 blz
    • Taal: Nederlands
    • ISBN-13: 9789461431899
    • Ik heb het boek gekocht op Amazon.de

Beoordeling

Het boek “SuperVeg van Celia Brooks bejubelt de kracht en de pure smaak van groenten door 25 van de meest gezondheidsbevorderende groenten ter wereld in de kijker te zetten. In deze hommage onderzoekt plantenexpert Celia Brooks de voedingsvoordelen van elke groente en biedt een schat aan ondersteunende informatie, waaronder selectie, bereiding en kooktechnieken. Best wel interessant, maar eigenlijk eet ik groente gewoon omdat ik ze erg lekker vind. Ik ben geen vegetariër, maar ik verkies groenten toch boven vlees.

Superveg is ingedeeld in drie groepen:

  • Knol- en bolgewassen :biet, wortel, knolselderij, venkel, knoflook, ui en prei, koolrabi en zoete aardappel.
  • Kiem- en bladgroenten :asperge, broccoli, kool en spruitjes, bloemkool, witlof, artisjok, boerenkool, sla, paddenstoelen, spinazie en snijbiet en waterkers.
  • Vleesvruchten :aubergine, avocado, courgette en zomerpompoen, fles- en winterpompoen, paprika en chilipeper en tomaat

Het boek bevat dan ook een 100tal creatieve, gezondheidsbevorderende, eenvoudig te bereiden, vegetarische recepten voor elke dag die uitblinken door hun eenvoudige doch overtuigende smaakcombinaties.Terwijl ik door het boek bladerde, las ik een hoop inspirerende recepten. altijd een goed teken als er na het doorbladeren veel post-itjes in een boek plakken. De meeste groenten die in het boek beschreven staan, komen hier dan ook met grote regelmaat op tafel.Wat ik als eerste wilde proberen, was het recept voor bieten met loof. Ik trok dan ook de tuin in om wat snijbiet te plukken en rode bietjes uit de grond te trekken. Pistachenoten en kokosmelk staan altijd in mijn voorraadkast, dus kon ik het zo klaarmaken.

superveg
Langzaam geroosterde rode biet, gestoofd in een kokossaus en gegarneerd met gesauteerde snijbietblaadjes en gehakte pistachenoten. Een echt heerlijke vegetarische maaltijd. En de restjes smaakten de dag erna ook nog lekker.

Advertenties