Voor de herfstvakantie was ik op zoek naar een beetje spooky verhalen, en na een zoektochtje op allerhande boek-gerelateerde sites kwam ik uit bij “The graveyard Queen” serie van Amanda Stevens. Geesten, mysterie en misdaad….klinkt halloweenachtig genoeg voor mij.

Een jonge vrouw is op gruwelijke wijze vermoord en achtergelaten in een graf dat niet het hare is.
Voor rechercheur John Devlin, die op de zaak wordt gezet, roept vooral de plek waarop ze is aangetroffen vragen op. Een historisch kerkhof in Charleston, dat al tientallen jaren niet meer wordt gebruikt. Waarom heeft de moordenaar haar juist daar begraven? En waarom in het graf van een veertienjarig meisje dat lang geleden aan roodvonk overleed? Hij besluit de hulp in te roepen van Amelia Gray. Zij restaureert historische begraafplaatsen en kent de situatie op het kerkhof goed. Daarnaast is zij de enige die meer weet over de symbolische betekenis van de inscripties op het graf teksten waarvan Devlin hoopt dat ze hem naar de dader zullen leiden.
Amelia, die van kinds af aan vertrouwd is met de geesten die onder de mensen dwalen en jong geleerd heeft ze op een afstand te houden, beseft al snel dat ze zich nu op gevaarlijk terrein begeeft. Want met de teksten leidt de moordenaar haar niet alleen naar de andere slachtoffers die hij heeft gemaakt, hij lokt haar ook in een val. Omdat zij – door haar gave – zijn uiteindelijke doelwit is…

2018-10-26 14.16.13

• Titel: De crypte
  • Auteur: amanda Stevens
  • Aantal pagina’s: 313 pagina’s
  • Uitgever: Harlequin (3 februari 2015)
  • ASIN: B06XX2N6YF

Het uitgangspunt van “De Crypte” intrigeerde me meteen, een heldin die werkt om kerkhoven te repareren, enge spoken en seriemoorden, al bij al een combinatie die ik bijna onweerstaanbaar vind.
Vanaf het begin vond ik het personage van Amelia Gray aantrekkelijk. Omdat het verhaal in de eerste persoon wordt verteld, creëert het onmiddellijk een soort van intimiteit omdat we bekend zijn met haar gedachten en emoties. Ze is terughoudend en op zichzelf staand, het gevolg van de beschermende regels van haar vader tegen de geesten die achter de sluier hangen. Haar beroep als kerkhofrestaurator is iets ongewoons en Stevens weeft Amelia’s kennis naadloos in de verhaallijn. Ik heb nooit veel aandacht besteed aan graven en de versieren ervan, en ik wist dan ook niet dat er zo veel  symboliek achter steekt.

Amelia’s onconventionele relatie met inspecteur Devlin verweeft wat romantiek in het verhaal zonder de plot te overheersen. Devlin is knap, afstandelijk en raadselachtig, en zijn mysterieuze achtergrond geeft hem enige diepgang waarvan ik verwacht dat het in de volgende boeken verder zal worden uitgewerkt .

Het boek bevat zuidelijke excentriekelingen , bevoorrechte en rijke families,  maar het bevat ook een lesbische collega en een mysticus. Een leuke mengelmoes aan personages dus.

Het is vooral fascinerend om te lezen hoe Amelia een sleutelfiguur lijkt te zijn tussen de aardse wereld en de geestenwereld. Een van de sterke punten van dit boek ligt in de sfeer die Steven creëert met lyrische beschrijving en een dreigende ondertoon die voortbouwt op de climax als Amelia wordt gestalkt door zowel mensen als geesten. Er zijn momenten die me kippenvel hebben gegeven toen ik me voorstelde hoe het spookkind langzaam in de achtertuin op de schommel zat te slingeren.  Er zit echt constant een soort onderhuidse spanning in het verhaal verweven, wat er voor zorgt dat je blijft doorlezen.

Het boek werkt echt toe naar een ijzingwekkend einde, met een bizarre en verrassende ontknoping.

“De crypte” is het solide debuut van Amanda Stevens in “The Graveyard Queen”- trilogie. Ik ben blij met mijn keuze van “Halloweenreads” en hoop dan ook dat de rest van de serie even bloedstollend zal zijn.