“Rusteloze zielen” is al het vijfde boek in The Graveyard Queen-serie en ik moet toegeven dat deze serie al behoorlijk verslavend is geworden. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat deze serie ook zijn gebreken heeft. . Maar als ik eenmaal in één van deze boeken begin, kan ik ze bijna niet meer wegleggen.

Amelia Gray, restaurator van oude begraafplaatsen, hoopt dat ze tijdens een klus op Seven Gates Cemetery rustig kan herstellen van een gebroken hart. Dat kan ze echter wel vergeten, want door haar bijzondere gave komt ze erachter dat er een jonge vrouw begraven ligt in een zogenaamde lijkenkluis, die vroeger gebruikt werd om grafschendingen tegen te gaan.

Algauw is duidelijk dat de vrouw vermoord is, maar waarom en door wie? Het liefst zou Amelia zich nergens mee bemoeien, maar dat is onmogelijk, want zij is de enige die het mysterie kan ontrafelen. Gelukkig krijgt ze hulp van de knappe eigenzinnige rechercheur Lucien Kendrick – eindelijk eens iemand die niet sceptisch staat tegenover haar bovennatuurlijke gave. Maar kan ze hem echt wel vertrouwen? Ze heeft namelijk het gevoel dat duistere krachten haar gedachtes manipuleren…

rusteloze zielen

• Titel: Rusteloze zielen
  • Auteur: Amanda Stevens
  • Aantal pagina’s: 276 pagina’s
  • Uitgever: Harlequin (9 mei 2017)
  • ASIN: B06Y4DC7DP

Het verhaal begint ons ongeveer een jaar na de gebeurtenissen van het vierde boek. Devlin en Amelia zijn hun eigen weg gegaan en ze heeft nu buiten de stad een restauratiejob  aangenomen om weg te komen uit Charleston en alle herinneringen aan hem. Terwijl ze op de begraafplaats van Seven Gates werkt, ontdekt ze een kring grafkooien – gekooide graven – waarvan er één de handen toont van een jonge vrouw die levend begraven lijkt te zijn. Amelia neemt contact op met de lokale politie en ontdekt dat één van de rechercheurs net zoals zijzelf geesten kan waarnemen.

Terwijl Amelia dieper in het mysterie rond de graven en de stad zelf wordt meegesleept, duikt een oude vijand van haar weer op die haar medewerking eist en haar tevens waarschuwt dat ze niemand mag vertrouwen. Er zijn krachten aan het werk die er alles aan doen om te zorgen dat hun geheimen begraven blijven .

Krachtiger, donkerder en mysterieuzer dan de vorige boeken, begint Stevens alle losse stukjes bij mekaar te trekken om ons precies te laten zien wat Amelia is en waar haar lot ligt. Haar gaven zijn nog steeds verder aan het evolueren sinds ze de ketenen van de regels van haar vader heeft afgeworpen. Ze wil nog altijd van haar speciale vaardigheden af, maar loopt ook niet weg van het gebruik ervan. Maar haar verandering is niet onopgemerkt gebleven. Er zijn daar oeroude genootschappen, doordrenkt van tradities en legendes, die Amelia bedreigen. Terwijl Amelia dieper graaft op zoek naar de oorsprong van deze genootschappen, stoot ze ook op hun link met de graven en de gruwelijke geheimen die dit kleine stadje omringen. Zelfs haar eigen familie is er bij betrokken, en weer wordt ze eraan herinnerd dat niemand is wat hij lijkt en dat ze werkelijk niemand kan vertrouwen.

Amelia’s wereld is beangstigend en het verleden en het heden vloeien voortdurend in mekaar , waardoor Amelia niet zeker weet of datgene wat ze ziet en ervaart, echt is of een vorm van spirituele manipulatie. Er is zoveel spanning. Iedereen lijkt een verborgen agenda te hebben. Zelfs de oude collega’s van Amelia zijn verdacht. Ik hou ervan als het moeilijk is om te onderscheiden wie kwaad is of niet en dit boek hield me werkelijk aan het raden. En het paranormale aspect is zo goed gedaan! Het is soms erg intens en griezelig.

Over het algemeen was dit boek niet zo griezeling als het vorige. Het was meer gebaseerd op mensen dan op geesten. Maar al bij al meer dan geslaagd!

Op naar deel zes, net op tijd, want morgen is het Halloween!